اتاقی برای دو نفر

جایی برای حرف های امروز، که دیروز و فردا تکرار نمی شوند.

تمدن

خیلی وقت می‌شود که فکرم درگیر مقولهٔ حجاب است. دوست داشتم در این مورد آدم تکلیف روشنی باشم؛ حتی شده بی‌دلیل! اما نیستم. ذهنم ساده‌انگار نیست، اما شاید عملم ساده‌گیرانه باشد. چند وقت پیش به همسرم می‌گفتم تا تکلیفم با حجابم روشن نشود، به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کنم. گفت عجب! منتظر فرصتی هستم تا مفصل در اینباره مطالعه کنم. اما... دیشب خواب عجیبی دیدم. نشسته بودم و کلماتی انگار عربی ترجمه می‌کردم، به گمانم قرآن بود. چادر روی سرم داشتم. خاله‌ام برگشت و گفت: «حجاب قشنگ شده‌ای. تمدن پیدا کردی»! بیدار شدم. وقت نماز بود. جمله خاله در خواب را روی یک کاغذ نوشتم و فکر کردم چه ارتباط راستی‌ست بین حجاب و تمدن. 


*راستش بسیار علاقمند به خوانش نظرات و تجربیات ارزشمند شما در باب این موضوع هستم.

بهار ..
۲۶ بهمن ۹۵ , ۰۹:۱۸
روشن شدن تکلیف آدم با حجاب، مقوله ایست که منم خیلی محتاج آنم.
ظاهرا همیشه حجابم کامل است اما چرا گاهی کامل تر می شود؟ چرا در حرم اهل بیت، در محرم، در خانه ی اقوام مذهبی تر بیشتر و سفت تر حجاب می گیرم؟ مگر پسرعموی طلبه ی همسرم، میزان نامحرمیش بیشتر از پسردایی کاملا اپن خودم است؟! 
منم باید فکر کنم...
زیاد...
بهار ..
۲۶ بهمن ۹۵ , ۰۹:۲۱
و اینکه من بحث های فلسفی و عقلانی حجاب و تمدن و ..‌‌. بلد نیستم.
من فقط از حسم میگم
حجاب و آرامش
حجاب و رضایت
حجاب و حس کرامت
حجاب و خوشبختی....

پاسخ :

احساس هم گاهی کاملا میتونه تعیین‌کننده باشه. خوشحالم که شما حداقل به ثبات احساسی در اینباره رسیدین.
پلڪــــ شیشـہ اے
۲۶ بهمن ۹۵ , ۱۰:۵۲
شما که اهل مطالعه و فرهیخته هستید فکر کنم کتاب شهید مطهری در این باره به دلتان بنشیند. سلام ^_^

پاسخ :

سلام. شما لطف دارید. حتما. مسئله حجاب استاد مطهری جزء اولویت‌هاست. ممنونم
الی ...
۲۶ بهمن ۹۵ , ۱۱:۱۶
سلام...
راستش من خیلی فکر کردم به این موضوع و خیلی هم پیش اومده بابت حجابم بقیه ازم توضیح خواستن...تا حالا نتیجه فکرام دو چیز شده، یکی اینکه حجاب به معنای پوشش جذابیت های فیزیکی و دارای خاصیت تحریک کنندگی لازم هست برای راحتی خود زن و البته برای اینکه مردها اساسا تحت تاثیر نگاهشون قرار میگیرن و شاید واقعا حجاب زن به حفظ ارامش جامعه کمک کنه.
اما از طرف دیگه به حفظ تعادل و احترام به شعور مردها معتقدم...یعنی بر اساس میزان سطح رشد فعلی جامعه و مردهای جامعه لزومی به پوشش بیش از لزوم نمیبینم و فکر میکنم پوشش بیش از لزوم حالت تشنگی و نااگاهی برای مردها ایجاد میکنه و منجر به بروز شکاف بین دو جنس در جامعه میشه چون ناخوداگاه از هم دور میشن.

پاسخ :

منظورت از پوشش بیش از لزوم چیه الی جان؟
مریم...
۲۶ بهمن ۹۵ , ۱۳:۲۲
حنا جان چه به موضوع خوبی اشاره کردی
خب راستش من طرفدار حجابم
در مورد آرایش: من فقط ضد آفتاب و یکم کانسیلر میزنم(برای گودی زیر چشم) و یکم ریمل و رژگونه خیلی کمرنگ
در مورد لاک: من اصلا لاک نمیزنم حتی خیلی ملایم ولی برق ناخن رو اگه نتونم نماز بخونم دارم
در مورد پوشش: من حجاب مو دارم یعنی مدتی هست که اصلا نمیزارم موهام بیرون باشه و شال معمولا سر نمیکنم چون با شال نمیشه خیلی راحت حجاب داشت یا مقنعه یا روسری که سر نخوره 
مانتوهام رو کاملا اندازه میگیرم نه تنگ نه گشاد و رنگ روشن
و اینکه من اصلا ساپورت یا لگ تنگ نمیپوشم
همه اینارو گفتم تا بگم من سر حجاب به شدت درگیر بودم خیلی خیلی زیاد این تصمیمات هم مال شاید نهایتا 6ماه پیشه
بعد نشستم فکر کردم پوششم چطور باشه تا بدون چادر هم کامل باشه هم شیک بعد برای هر چی که باید بپوشم از مانتو گرفته تا شال و شلوار و همه چی فکر کردم و نتایجی که گفتم رو گرفتم اتفاقا خیلی هم راضی ام.
حجاب داشتن الزاما به معنای چادر سر کردن نیست. عروسی برادرم (اونی که اهواز بود) مختلط بود و من مانتو و روسریم رو درنیاورم رودرواسی که ندارم این تصمیمم بود.
الان "سعی میکنم"پوشیده و شیک بگردم تو انتخابام خیلی دقت میکنم سعی میکنم چیزی رو بپوشم که هم قشنگه هم پوشیده
این از نظر من یه حجاب کامله.
اگه دوست داشتی به صفحه خانم نعیمی تو اینستا سر بزن
البته ایشون خارج از کشور زندگی میکنن و به نظرم لباساشون مناسب ایران نیست ولی دیدگاهشون قشنگه
mrs.giahi

پاسخ :

تبریک می‌گم که تکلیفت رو با حجابت روشن کردی عزیزم. امیدوارم همیشه از انتخاب‌هات راضی باشی.
صفحه خانم نعیمی رو دیدم. ممنون که یادآوری کردی.

اما یک سوال حجاب قشنگ یعنی چی؟ خیره‌کنندگی به واسطه رنگ، نمی‌تونه باعث تحریک نگاهها بشه حتی در نهایت پوشیدگی؟ البته مسئله من در این مرحله اصلاً تعیین این حدود نیست. من خیلی عقب‌ترم. فقط سوال پیش اومد.
مریم...
۲۷ بهمن ۹۵ , ۱۰:۴۱
چه سوال خوبی حنا
در مورد رنگ هم فکر کردم
منظورم از رنگ روشن هر رنگی نبود
منظورم این بود که مشکی نباشه
مثلا کِرِِم, سورمه ای قهوه ای یا رنگای اینجوری بود رنگای دیگه رو اگه خیلی تو چشم نباشم استفاده میکنم مثل فیروزه ای اگه حس کنم جلب توجه میکنه نمیپوشم
و راستش رو بخوای اگه پوششم جلب توجه کنه به خودم نمیگیرم چون میدونم همه تلاشم رو کردم.

پاسخ :

ممنون از توضیحاتت عزیزم. خدا حفظت کنه :*
حنا
۲۸ بهمن ۹۵ , ۱۸:۵۸
چقدر درگیر این موضوع هستم...
کلا خارج از عرف نمی پوشم اما اون حجابی که بخوام براش توضیحی داشته باشم که چرا اینطور می پوشم ندارم...چه گاهی حجاب و گاهی کم حجاب..
اما قلب آدم همیشه یه نجوا هایی داره..
قلب من نجوا میکنه حجاب شخصیت محسوب میشه برای زن مادامی که زن جنس لطیف و مورد جذب و جلب جنسی میکند..
کاش به هر نتایجی که میرسی ما رو هم بی خبر نداری...

پاسخ :

برداشتم از کامنتها اینه که انگار اکثریت هم‌نسل‌های ما، به نوعی درگیر این موضوع هستند... امیدوارم همه بتونیم با هر انتخابی،‌به رضایت و آرامش و عزت نفس برسیم.
یسرا
۲۹ بهمن ۹۵ , ۱۵:۲۶
منم درگیر این موضوع بودم و هستم چند سال قبل یعنی یک سال قبل از ورود به دانشگاه پوشش چادر رو انتخاب کردم برای خودم اما راستش الان نگه داشتنش برام سخت شده از برخورد دیگران نگاهها و رفتار ها و قضاوت قبل از انتخاب چادر به این مسائل فکر نکرده بودم و مطمئن بودم درست ترین انتخاب هست با این که خوانواده ی, چادری, نداشتم و ندارم انتخابش کردم و واقعا احساس ارامش دارم اما حالا که بیشتر از قبل با محیط بیرون در ارتباطم به خصوص در این سه سال اخیر واقعا تحمل این حجم از قضاوتها و برخوردها برای, من سخت شده حتی از طرف نزدیکانم اما هنوز هم پوشش چادر رو مناسب, میدونم هرچند, مطمئنم با مانتو هم میشه پوششی مناسب و در شان زن مسلمان داشت, مدل لباس و رنگها هم در پوشش اسلامی بیشتر به فرهنگ جوامع مربوط میشه تا خود دین, من قبل از چادری شدن هم پوشش کامل داشتم و هم اون موقع و هم الان از تمام رنگها استفاده میکنم که البته بابت این موضوع هم از طرف عده ایی دیگه مورد لطف قرار میگیرم 😅😅😅سفید ابی قرمز گلبهی سبز بنفش و... همه رنگهایی هستن زیبا که میشه از همه اشون استفاده کرد فقط باید بدونیم چطور ؟؟؟کافیه به پوشش مسلمانان مالزی فیلیپین و یامسلمانان بقیه ی جاهای دنیا دقت کنیم,منعی برای رنگها وجود نداره 

پاسخ :

شما واقعاً تصمیم سختی رو گرفتید. به خصوص که تغییر از پوشش‌های دیگه به چادر، همیشه پذیرفته‌ست ولی برعکس اون باعث واکنش‌های معمولاً سرزنش‌آمیز اطرافیان میشه. همه از خانم‌های چادری انتظار ثبات در عقیده و عمل رو دارند. 
درباره رنگ‌ها من هم با شما هم‌عقیده هستم. حداقل اینه که دوست دارم با شما هم‌عقیده باشم! به خاطر تمایل به زیبایی... اما چیزی که از جنس مذکر شنیدم، چندان موافق رای ما نیست.
قاسم صفایی نژاد
۰۱ اسفند ۹۵ , ۱۴:۴۲
بیشتر از پست، کامنت‌ها جالب بود. فکر نمی‌کردم انقدر فکر خانم‌ها درگیر باشه. فکر می‌کردم بیشتری‌ها یا اینطرفی هستن یا اونطرفی.
ممنون

پاسخ :

بله. برای خود من هم جالب بود.
دلا بانو
۰۵ اسفند ۹۵ , ۱۷:۱۷
سلام
من حجابم چادره با پوشش کامل حتی ساق دست و بدون هیچگونه آرایشی حتی ضدآفتاب که رنگ داشته باشه! حتی حلقه ازدواج خیلییی ساده مو توی دستم میچرخونم جلوی نامحرم.
من تو یه فامیل مذهبی بودم و مامانم همیشه با چادر رو میگرفته. از بچگی چادر پوشیدم و دوستش هم داشتم. ولی یه دوره ای تو نوجوانی حس میکردم به قرار دادن زیبایی هام در معرض دید گرایش دارم! البته نه درحدی که چادرمو بزارم کنارولی از هرگوشه ای ش میشد میزدم و درگیربودم با خودم.
ولی نهایتا با گرایش بیشترم به دین، دل یک دله شدم و حجاب کاملو به خاطر دستور اسلام انتخاب کردم! حالا این که دستور اسلام هست یا نه و حدش چیه که خب دیگه بحث دینی و فقهیه. ولی خب مدتها دلیل اساسی من برای حجاب فقط دستور دین بود.
تا بعد از ازدواجم با یک مرد بسیااااار بصری. همسر من به حدی روی زیبابودن ظاهرم حساس بود که احساس کردم حفظ حریم خانواده شاید بزرگترین دلیل وجوب حجابه. من اگر حجاب میکنم که نگاه مردی به من نیفته و منو زیبا ببینه و زیبایی همسرش براش کم جلوه بشه، به حفظ زندگی خیلی از خانم های دیگه کمک کردم. درسته مرد هم وظیفه نگاه نکردن رو دراسلام داره ولی خب الان می بینم که همسر خودم هرچقدر هم نخواد نگاهشو به نامحرمی بدوزه، خانم ها با انواع و اقسام زینت ها جلوی چشمش هستن! درو نگاه کنه، دیوارو نگاه کنه، زمینو، هوارو، خدایی هرجارو نگاه کنه نمیتونه کاری کنه که زیبایی های هیچ خانم نامحرمی رو نبینه!
بارها شده که دقیقا با همین فکر، با اینکه میدونم حلقه ازدواج ساده م از نظر شرعی پوشوندنش برام‌واجب نیست(طبق نظر مرجعم) ولی واقعا و از ته دل نخواستم وقتی خودم دستم رو با اون حلقه زیباتر می بینم، مرددیگه ای هم ببینتش! 

حقیقتش هنوزم با خودم درگیری هایی دارم. احساس میکنم طبق این فکرو اعتقادم زیبا بودن(نه فقط معمولی و مرتب بودن) لباسای زیر چادرمم پس مشکل دارن. مثلا مانتو یا ساق دست زیبا یا روسری ای که رنگش بهم بیاد و...
ولی خب تازه عروس بودن و نظر دادنهای فامیلو اصرارهمسرروی خوش لباسیم و البته بی توجهی خودم و عادت کردنم باعث شده زیاد توجه نکنم به این موضوع.
فعلا در این حدم که سعی میکنم برای دانشگاه ساده ترین لباس هاو رنگارو بپوشم. ولی خب درگیرم هنوز:)))

پاسخ :

دلا جان... واقعیت این است که امروز آمدم تا مطلب جدیدی ارسال کنم، اما دلم نیامد بلافاصله بعد از تایید نظر شما، پست تازه‌ای بگذارم. 
چیزی که به نظرم می‌آید این بیت است که «هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت»... برای شما عزیز دل و همسر محترمتان در زندگی خوشبختی تا همیشه را آرزو میکنم. ممنونم که برایم نوشتید.
نفیسه
۱۰ اسفند ۹۵ , ۱۳:۱۲
«به همسرم می گفتم تا تکلیفم با حجابم روشن نشود، به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کنم»، احسنت به این نوع نگرش، فکر به نسل!
مساله حجاب خیلی گسترده اس، حالا اگر اینجا منظور از حجاب پوشش باشه به نظرم انسان کمال طلبه و کمال پوشش حجاب کامله‌ و حجاب کامل نمیشه مگه با چادر اونم نه هر چادری اونم نه هر چادر سر کردنی بعضی اوقات حجاب یک غیر چادری بیش از یک چادریست نهایتا حجاب کامل یعنی لبخند حضرت زهرا سلام الله علیها

در مورد جمله خالتون که فکر میکنم برمیگرده به کلام استاد شهید مطهری

پاسخ :

ممنونم از نظر ارزشمند شما نفیسه جان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan